UCM Resita: povestea unui colos prabusit

Uzina Constructoare de Masini Resita este o companie producatoare de utilaje grele din Romania. Istoria acesteia incepe in anul 1771 cand s-au pus in functiune doua furnale si forja. Atunci au fost infiintate uzinele din Resita pentru producerea si prelucrarea metalului.

In 1872 se construieste fabrica de suruburi de la Anina. Intre 1954-1978 uzina se extinde prin construirea platformei sectoarelor calde. Platforma Directiei Generale Proiectare se construieste intre 1970-1972, la iesirea din Resita, spre Caransebes.

Intre 1975-1980 se construieste platforma Calnicel, in extremitatea Nordica a municipiului Resita.

La inceputul secolului XXI, suprafata sa totala cuprinde 98 de hectare, dintre care 68,7 ha platforme industriale si restul cladiri si hale acoperite.

Uzina are un trecut comun cu Combinatul Siderurgic Resita de care s-a desprins in anul 1962.

De-a lungul timpului, uzina a produs o gama larga de produse: locomotive cu aburi, motoare si generatoare electrice, macarale, utilaje petroliere, armament, compresoare cu aer, turbine cu abur, reactoare, motoare diesel, turbine hidraulice, piese turnate, piese forjate, structuri sudate etc.

Inainte de 1989, Uzina de la Resita dadea de lucru la peste 14.000 de oameni. O data cu prabusirea economiei, insa, incepe si declinul colosului de la Resita. Acest fapt a fost “ajutat” si de un management defectuos care nu a reusit sa rentabilizeze uzina. Comenzile au inceput sa scada, iar datoriile sa se tot adune.

La finalul lui 2003, Uzina Constructoare de Masini Resita a fost privatizata.

In 2013, potrivit datelor furnizate de Ziarul Financiar, in uzina mai lucrau aproximativ 1500 de oameni si erau programate alte restructurari de personal.

„Inainte de ‘89 faceam motoare navale de 20.000 de cai-putere. Acum nu se mai fac pentru ca se faceau dupa licenta. Se livrau la Navrom si alte companii, dar acum mai exista nave in Romania? Fabrica de motoare diesel e inchisă practic. Utilajele le-am transferat si modernizat, am adus si oameni.

Se mai facea pe vremuri utilaj metalurgic. Faceam pentru toata metalurgia si toate termocentralele din Romania motoare de la 5 kW la 10 MW la curent continuu, curent alternativ, tot ce vreti. Totul s-a dus de pomana”, declara Stefan Verdet – director de productie UCM Resita.

Astazi locomotivele produse la Resita au ramas istorie. Ele sunt expuse la muzeul din central orasului care se sprijina doar pe doua fabrici, respective producatorul de hidroagregate si combinatul siderurgic TMK Resita.

In luna octombrie a anului in curs, Ministrtul Energiei, Razvan Nicolescu, a vizitat UCM Resita si a afirmat ca are planuri concrete pentru uzina, insa nu a dat nici un termen in acest sens.

Pana atunci, UCM Resita a scos, in luna august a anului in curs, la vanzare, 800 de tone de fire vechi de frica hotilor. Administratorul sustine ca marfa provine de la instalatii dezafectate.

Share
<< Inapoi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.



Categorii


Taguri

ro_RORomanian